سرخط خبرها

امسال سینما‌های خراسان  رضوی ۳ میلیون مخاطب داشت | توفیق نه‌چندان آثار مشهدی در سینما‌ها

  • کد خبر: ۲۱۷۷۵۴
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
امسال سینما‌های خراسان  رضوی ۳ میلیون مخاطب داشت | توفیق نه‌چندان آثار مشهدی در سینما‌ها
سینما‌های خراسان رضوی بعد از گذراندن یک دوره رکود به دلیل شیوع کرونا، روز‌های خوبی را در سال ۱۴۰۲ تجربه کردند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز در این سال میزان فروش سینما‌های استان نسبت به سال گذشته حدود ۹۰ میلیارد تومان بیشتر و تعداد مخاطبان نیز تقریبا دوبرابر شده است. همچنین براساس آمار سایت سمفا، از ابتدای امسال ۵۵ فیلم روی پرده سینما‌ها رفته اند؛ فیلم‌هایی که توانسته اند ۳ میلیون و ۳۵۲ هزارو ۸۰۷ مخاطب را با خود همراه و به فروش ۱۴۰ میلیاردو ۹۰۸ میلیون تومانی دست پیدا کنند. البته حدود نیمی از این فروش به دلیل استقبال از دو فیلم کمدی «فسیل» و «هتل» بوده و بقیه فروش میان ۵۳ فیلم دیگر تقسیم شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی است از نکات ویژه جدول فروش سینما‌های استان و بررسی عملکرد هنرمندان مشهدی روی پرده نقره‌ای در سال ۱۴۰۲.

«فسیل»؛ پرمخاطب‌ترین اثر در مشهد

فیلم کمدی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی، به دلیل استقبال خوب مردم توانست حدود یک سال روی پرده بماند و عنوان پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم سال ۱۴۰۲ را از آن خود کند. این فیلم با بازی بهرام افشاری و هادی کاظمی در خراسان رضوی هم فروشی معادل ۳۶ میلیارد تومان را تجربه کرد و در رتبه نخست جدول فروش قرار گرفت. «هتل» ساخته مسعود اطیابی با یک میلیارد تومان فروش کمتر نسبت به «فسیل» رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این فیلم با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی از مهرماه اکرانش آغاز شد و به سرعت توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. «فسیل» و «هتل» درحالی فروش بیش از ۳۰ میلیارد تومان را تجربه کرده اند که در سال ۱۴۰۱، فیلم «انفرادی» فقط با میزان فروش ۱۱ میلیارد تومان، عنوان پرفروش‌ترین اثر استان را از آن خود کرده بود. در رتبه‌های سوم و چهارم جدول فروش استان در سال ۱۴۰۲ هم به ترتیب فیلم‌های کمدی «هاوایی» و «شهر هرت» قرار گرفته اند. البته از لحاظ تعداد مخاطب «شهر هرت» پرمخاطب‌تر از «هاوایی» بوده است که علت آن را می‌توان افزایش فروش بلیت سینما‌ها هم زمان با آغاز اکران «هاوایی» دانست.

موفقیت فیلم‌های کودک و نوجوان در گیشه

همان طور که سال گذشته پویانمایی‌های «لوپتو» و «پسر دلفینی» توانستند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند، امسال هم آثار پویانمایی در گیشه عملکرد خوبی داشتند؛ آثاری که با محوریت فرهنگ ایرانی و اسلامی تولید شدند و از لحاظ فنی با نسخه‌های خارجی تفاوت چندانی ندارند. موفق‌ترین اثر کودک ونوجوانی که در سال ۱۴۰۲ اکران شد، پویانمایی «بچه زرنگ» بود. این اثر در بخش سودای سیمرغ در چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود کند. «بچه زرنگ» که از اوایل مهر امسال روی پرده سینما‌ها رفت، بیش از ۷ میلیارد تومان در استان فروخته و در رتبه پنجم جدول قرار گرفته است. «مسافری از گانورا» دیگر پویانمایی است که در سال ۱۴۰۲ اکران شد. اثری به کارگردانی احمد علمدار، هنرمند مشهدی که در سی وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان توانست پروانه زرین جایزه ویژه دبیر جشنواره، لوح تقدیر جایزه ستاد ملی خانواده و جوانی جمعیت و همچنین لوح تقدیر جایزه فرهنگ بنیان را از آن خود کند. «مسافری از گانورا» در سه ماه توانست به فروش یک میلیاردو ۸۶۱ میلیون تومانی دست پیدا کند و در رتبه سیزدهم جدول استان قرار گیرد.

سال بد سینمای اجتماعی

چندین سال می‌شود که فیلم‌های کمدی در سینمای ایران از لحاظ میزان فروش و جذب مخاطب، جلوتر از آثار اجتماعی حرکت می‌کنند، ولی امسال اختلاف میان فروش فیلم‌های کمدی و اجتماعی بسیار بیشتر از سال‌های گذشته شده است، به طوری که در میان رتبه‌های بالای جدول فروش هیچ اثر اجتماعی قرار نگرفته است. این درحالی است که همین پارسال «ملاقات خصوصی» و «ابلق» توانسته بودند با همراه کردن مخاطبان زیادی در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار بگیرند. امسال چندین فیلم مهم اجتماعی پیش از اینکه به اکران برسند، در فضای مجازی منتشر شدند؛ آثاری که شاید اگر روی پرده می‌رفتند، می‌توانستند ترکیب رتبه‌های بالای جدول فروش را تغییر دهند. از میان فیلم‌های اجتماعی معدودی که در سال ۱۴۰۲ در سینما‌های استان اکران شدند، «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، فروش بیشتری را تجربه کرده است. این فیلم با بازی محسن تنابنده و پریناز ایزدیار با همراه کردن ۴۸ هزارو ۸۸۵ مخاطب در رتبه دهم قرار گرفته است. از دیگر فیلم‌های اجتماعی که امسال اکران شدند ولی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، می‌توان به «کت چرمی» با بازی جواد عزتی، «عامه پسند» با بازی هوتن شکیبا و فاطمه معتمدآریا و «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست اشاره کرد.

اکران ۴ اثر از کارگردانان مشهدی

از ابتدای امسال چهار فیلم از ساخته‌های کارگردانان شهرمان اکران شده اند که پیش‌تر به «مسافری از گانورا» اشاره کردیم. «گیجگاه»، «بعد از رفتن» و «خورشید آن ماه» نیز دیگر آثاری هستند که توسط هنرمندان مشهدی کارگردانی شده اند. از میان آن‌ها «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی در جذب مخاطب موفق‌تر بوده است. این فیلم بعد از گذشت سه سال از حضورش در جشنواره فیلم فجر، سرانجام از ۱۲ مهر امسال روی پرده سینما‌ها رفت و توانست با همراه کردن ۵۱ هزارو ۴۴ مخاطب، به فروش ۲ میلیاردو ۲۹۳ میلیون تومانی دست پیدا کند و در رتبه دهم جدول قرار گیرد؛ اما فیلم «بعد از رفتن» اولین ساخته رضا نجاتی سینماگر مشهدی، با وجود آنکه از حضور بازیگران چهره ای، چون صابر ابر و سارا بهرامی بهره گرفته بود، نتوانست زیاد بفروشد و در مدت اکرانش فقط ۱۳۶۸ مخاطب را با خودش همراه کرد. فیلم «خورشید آن ماه» نیز اولین تجربه کارگردانی ستاره اسکندری محسوب می‌شود؛ هنرمندی که سابقه بازی در آثاری، چون «نرگس»، «مرگ تدریجی یک رؤیا» و «پدر گواردیولا» را در کارنامه خود دارد. اسکندری هم مانند نجاتی نتوانست با فیلم اولش تجربه موفقی در گیشه داشته باشد، به طوری که میزان فروش اثرش در سینما‌های استان به ۴۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد.

فروش کم آثار بازیگران مشهدی

امسال بازیگران مشهدی با فیلم‌های مختلفی روی پرده نقره‌ای سینما‌ها حضور داشتند، اما هیچ کدام به موفقیت چندانی دست پیدا نکردند. از رضا عطاران فیلم‌های «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری و «روشن» ساخته روح ا... حجازی اکران شد که به ترتیب در رتبه‌های ششم و سی وششم جدول فروش قرار گرفته اند. البته باید این نکته را در نظر داشت که «روشن» جزو آخرین فیلم‌های سینمایی اکران شده در سال ۱۴۰۲ است. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد را برای عطاران به ارمغان آورده و تا امروز ۱۷۱ میلیون تومان در گیشه فروخته است؛ اما «ویلای ساحلی» موفق‌ترین اثر اکران شده از بازیگران مشهدی است. میزان فروش این فیلم، ۶ میلیاردو ۷۹۳ میلیون تومان بوده است. رتبه‌های دیگر آثار بازیگران شهرمان نیز به این ترتیب است: «گیجگاه» با بازی حامد بهداد و محمد الهی در رتبه دهم، «غریب» با بازی مهران احمدی در رتبه هفدهم، «بی مادر» و «ستون ۱۴» با بازی میترا حجار به ترتیب در رتبه‌های بیست وسوم و چهل وپنجم، «باباسیبیلو» و «سلفی با رستم» با بازی امیرحسین صدیق به ترتیب در رتبه‌های بیست وششم و بیست ونهم، «شهرک» با بازی ساعد سهیلی در رتبه سی وهشتم، «داستان دست انداز» با بازی رضا کیانیان و سعید توکلی در رتبه چهل ویکم و «پدران» با بازی هدایت هاشمی در رتبه پنجاه ودوم جدول فروش خراسان رضوی قرار گرفته اند.

شکست تهیه کنندگان مشهدی در گیشه

فیلم‌های «شماره ۱۰» و «ارثیه فامیلی» دو اثری هستند که توسط تهیه کنندگان مشهدی تولید شده اند، اما هر دوی آن‌ها توفیق چندانی در گیشه نداشتند. «شماره ۱۰» به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری اولین بار در چهل ویکمین دوره از جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست سیمرغ بخش تجلی اراده ملی را از آن خود کند. اصلی‌ترین دلیل موفق نشدن این فیلم در گیشه را می‌توان پخشش از تلویزیون پیش از اکران در سینما‌ها دانست؛ موضوعی که در همان زمان اعتراض اصغری را به همراه داشت. «شماره ۱۰» سرانجام از ۲۹ شهریور روی پرده رفت و با فروش ۱۰۲ میلیون تومانی و کسب جایگاه چهلم در جدول فروش استان به اکران خود پایان داد. «ارثیه فامیلی» به تهیه کنندگی مهدی احمدی نیز فقط ۲۱۹ مخاطب با خود همراه کرد و در رتبه پنجاه وسوم قرار گرفت. ترکیب بازیگران و ضعیف بودن داستان را که بیشتر مناسب ساخت یک تله فیلم بود، می‌توان مهم‌ترین دلایل شکست «ارثیه فامیلی» دانست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->